Hjem / Alt om elbiler / Guides / Varmepumpe til elbil: Er den vigtig?

Varmepumpe til elbil: Er den vigtig?

I en almindelig bil bruges motorens varme til at opvarme kabinen. Men da elbiler jo ikke har en varm motor at trække varme fra, bruges elektricitet fra batteriet til at generere varme.  

For at spare på strømmen – og dermed øge rækkevidden - har nogle elbiler derfor installeret en varmepumpe. Men er det egentligt nødvendigt for dig? Og hvad skal du gøre, hvis din elbil ikke har en varmepumpe? Det svarer vi på her.

Hvad er en varmepumpe?

I gamle dage var det brændstofsmotorens overskydende varme, der blev brugt til at varme bilen op. Det er motoren i en elbil simpelthen alt for effektiv til, da den helt enkelt ikke udlader nær så meget varme. Derfor er elbilerne udstyret med deres egne varmeenheder, som holder både batteri og kabine varm.

Varmepumpen er et alternativ til varmeenheden og er præcis den samme som den, der sidder i sommerhuset eller garagen – forskellen er bare, at den sidder i en elbil. Den fungerer ved, at varmepumpen suger varme ud af luften udenfor bilen og trækker det ind. Derfor kræver en varmepumpe også, at temperaturen ikke falder under et vist punkt for at kunne fungere så effektivt som muligt.

Kan en varmepumpe forbedre rækkevidden?

Helt konkret kan en varmepumpe forbedre en elbils rækkevidde med op til 10-15% under kolde forhold sammenlignet med samme model uden varmepumpe. Det betyder, at en bil, der normalt kunne køre 300 km på en opladning, potentielt kan køre 330-345 km med en varmepumpe installeret.

For en almindelig person, der primært bruger sin elbil til at køre på arbejde og handle, er forskellen mellem en varmepumpe og et normalt varmesystem dog ofte mindre mærkbar, end man måske skulle tro.

Effektiviteten for en varmepumpe begynder nemlig at falde, når udendørstemperaturen bliver meget lav. Generelt fungerer varmepumper mest effektivt, når temperaturen udenfor er mellem 5°C og 15°C. Når temperaturen falder under 5°C, begynder varmepumpen at skulle arbejde hårdere for at finde nok varme i luften til at opvarme kabinen.

Kommer temperaturen ned omkring -10°C eller lavere, kan varmepumpens effektivitet blive markant reduceret, og i ekstrem kulde (under -20°C) kan den næsten helt miste sin evne til at varme effektivt. Modsat vil et almindeligt varmesystem fungere som normalt selv under frysepunktet.

Har du brug for en varmepumpe?

For langt de fleste er en varmepumpe absolut ikke en nødvendighed. I dag har elbilen en rækkevidde, der langt overstiger de flestes daglige kørselsbehov.

Desuden er ladenetværket i Danmark og resten af Europa i konstant vækst, og der kommer hele tiden flere og flere hurtigladere i byer og langs hovedveje. Samtidig har mange nyere elbiler fået mere avanceret klimastyring, der optimerer energiforbruget uden brug af en varmepumpe. F.eks. kan de forvarme kabinen, mens bilen stadig er tilsluttet en lader, hvilket sparer på batteriets energi under kørsel.

Samtidig har man i de senere år fået en forbedret isolering, der gør det mindre nødvendigt med en varmepumpe. Den bedre isolering betyder, at varmen ikke slipper så nemt ud af kabinen, selv når det er koldt udenfor. Så kan elbilen altså holde sig lun indeni uden, at der skal bruges lige så meget strøm på opvarmning.

Det er også værd at kigge på, hvilke andre opvarmningsmetoder din elbil har. Mange nyere modeller har nemlig nogle ret energieffektive løsninger, der kan gøre varmepumpen mindre vigtig.

Tag for eksempel sædevarme og ratvarme. De kan lynhurtigt varme dig op uden, at der skal bruges en masse strøm på at opvarme hele kabinen.

Nogle elbiler har endda flere forskellige varmetrin for sæder og rat, så du kan justere præcis, hvor meget varme du har brug for. På den måde kan du bruge opvarmningen mere målrettet og undgå at bruge unødvendigt meget strøm.

Så nej – du skal altså ikke lade dig skræmme, hvis du har forelsket dig i en model uden varmepumpe.